Friday, October 8, 2010

Beringat-ingat waktu susah

Posted by aisHa 'S' at 10/08/2010 09:49:00 AM
My new boyfriend. Curang jap ngn boyfriend lame :D
Jangan diharap guruh di langit,kilat memancar hujan tak lalu.

Pepatah di atas tiada kaitan dengan entry.
Selasa lepas aku dah dapat tahu siapa lecturer yang akan visit aku nanti. 15hb Oktober, lecturer akan datang melawat. So aku dah agak kelam kabut sebab report harian aku tak siap lagi. Lepas tu kena siapkan slide untuk presentation depan lecturer tu nanti. Memang aku jenis suka buat kerja last minute. Penyakit ni tetap xberubah-ubah walau banyak kesedaran yang dah pun aku dapat. Bila tiba masa nk buat, mesti aku tangguh dulu dan biarkan je sampailah hari esok menjelma. Sekarang ni aku tengah rasa susah. Dan kalau minta tolong dengan kawan-kawan aku rasa macam tak best je. Sebab dah bertanya pada dua orang, dan dua-dua memberikan jawapan yang sama. Yang aku rasa sebenarnya mereka sedang menipu dan tak nak membantu. Tapi aku tak ada hak untuk pertikaikan sebab itu hak dia nak bagi ke tak. Aku cuma tahu meminta.

Manusia ni memang mudah lupa. Masa susah dia akan rasa orang disekeliling tak membantu. Lepas tu die akan ingat balik kebaikan-kebaikan yang dia pernah buat dekat orang. Dan akan ungkit balik. "Dulu time ko susah cari aku, bila ko senang ko lupa aku." Tapi dalam masa yang sama kita tak sedar sebenarnya kita juga pernah menyusahkan orang. Macam biasa la, apa kebaikan yang kita buat kita ingat, apa salah yang kita buat kita harap orang lupakan. Macam tu la bila kena batang hidung sendiri. Aku pun selalu rasa macam ni, bila dah rasa terdesak sangat, bila rasa betul- betul keseorangan dan kawan-kawan takde, mula la nak pertikai dan ingat hal-hal dulu. Aku pernah baca ayat ini, "
Bila kita membantu seseorang. Jangan berharap orang yang sama akan membantu bila kita susah nanti
Means tak semestinya kita buat baik dengan orang tu, dan bila kita susah, orang tu juga yang akan tolong kita. Pernah dalam kita merasa susah tu, tiba-tiba orang yang kita tak pernah kenal atau orang yang baru saja kita kenal yang tolong kita. Tapi orang yang kita kenal yang dah hari-hari kawan tu memang tak tolong apa-apa.

Senang cerita bila kita membantu orang, jangan mengharapkan balasan. Hati kena ikhlas..Tapi bukan senang nak ikhlaskan hati tu. Bukan senang macam kita makan nasi.

Edisi peringatan untuk diri sendiri. :D

0 comments on "Beringat-ingat waktu susah"

 

My Paper Heart Copyright © 2009 Girl Music is Designed by Ipietoon Sponsored by Emocutez