Friday, August 20, 2010

Perasaan rindu itu bagaimana rasanya ya.?

Posted by aisHa 'S' at 8/20/2010 10:54:00 AM
Pagi tadi, masa aku berada dalam Rapid Star dari Masjid Jamek menuju ke Sultan Ismail. Seperti biasa akan mengelamun memandang keluar tingkap melihat kesibukan jalan raya. Sesampainya di stesen Bandaraya terima satu mesej dari kakak ipar aku, dia send gambar. Aku dapat agak, ni mesti gambar boy kesayangan aku Rafiq. Buka je mesej, dapat sekeping gambar seorang kanak-kanak berusia 8bulan sedang menghisap jari sambil tangan lagi satu memegang patung lion yang bermata bulat sepertinya juga. Terus sayu hati ini, kerinduan pada rumah menggamit lagi. Rindunya tuhan sahaja yang tahu. Rindu nak mencium pipi gebu yang tembam itu, Rindu nak mencium bau wangi bedak yang dipakai dan rindu nak menyentuh lembutnya kulit bayi. Rindu dak dukung berat yang sudah lebih 8kilo. Rindu nak menghayun buai untuk tidurkan rafiq. Dan rindu untuk menyuap nestum dan susu botol.Rindu saat-saat manis kita bersama. Melihat kau ketawa dan menangis. Oh my baby boy Muhammad Danial Rafiq. Raya nanti kita jumpa ya. InsyaAllah.
Teringat masa awal-awal aku balik rumah cuti semester lepas, Aku baru je sampai kerumah awal pagi tu. Aku sambung tidur sebab perjalanan yang sepanjang malam tu buat tidur aku tak lena. Lepas tu pukul 7 pagi, pintu bilik diketuk, dengan muka mamai buka pintu, tapi bila pandang je muka si kecil tu yang sedang tersenyum, terus hilang rasa mengantuk, Terus peluk cium rafiq yang sudah wangi. Dan bermulalah kisah kehidupan aku sebagai bibik kepada rafiq. Tak cukup tidur pun tak apalah asal ada rafiq. Lepas ni rafiq dah besar, mesti aku tak teruja sangat nak balik. Haha.

Dalam family aku, aku seorang je lah yang stay paling jauh. Adik beradik yang lain semua ada kat rumah dan belajar dekat terengganu. Jadi aku la paling jarang ada di rumah. Setiap kali balik rumah, masa hari pertama tu mesti rasa macam, ni rumah aku ke.? Lainnya rasa. Bila dah stay seminggu dua kena tinggalkan rumah berbulan-bulan. Paling sekejap pun sebulan baru balik. Jadi puratanya, dalam setahun 3bulan je aku ada di rumah. Lagi 8bulan aku di KL. Jadi atas faktor itu, bila balik kampung, aku berkurung je dalam rumah. Tak keluar jalan-jalan jumpa kawan-kawan seperti mana aku di kL. Walaupun ada kawan ajak keluar, payahnya nak tinggal rumah. Berada di rumah lagi best walau tak buat apa-apa. Kalau keluar pergi bandar pun, bila ada urusan atau bila kena jadi driver mak aku. Kalau tak, aku lagi senang berkurung dan mengadap laptop. Asal hari minggu je, bila dapat tahu adik aku balik rumah, mesti aku jeles. Sebab aku tak ada dalam ramai-ramai tu. Padahal bila balik rumah bukan buat apa pun. Online je. Bukan aku keluar dengan adik beradik pun.

Selesa macam mana pun tempat yang aku tinggal sekarang. Lagi selesa berada di rumah. Dulu masa belajar, selalu juga tumpang rumah kawan-kawan. Bila berada di rumah mereka,mesti aku teringat, bestnya kalau ada dekat rumah sendiri. Mesti tak rasa macam ni. Pukul berapa nak makan, pukul berapa nak mandi. Pukul berapa nak online, pukul berapa nak kemas rumah, tak kisah. Tak perlu ikut jadual. Biarlah rumah aku tak seselesa atau semewah rumah kamu, atau seriuh dan ceria seperti rumah kamu, rumah sendiri juga yang paling selesa. Oh Rumahku Syurgaku.

4 comments on "Perasaan rindu itu bagaimana rasanya ya.?"

mE n mysELf on August 20, 2010 at 11:39 AM said...

Wah rindunye rase nk balek rumah.
Huhu~

aisHa 'S' on August 20, 2010 at 11:51 AM said...

jom balik..
hee...
Raya nanti jemput dtg ke rumah yer..
:P

Mohd Naim on August 20, 2010 at 12:31 PM said...

masa kecik2..rumah paling best, rumah family la...

dah besau..rumah sendiri la paling best..suka suki nak buat apa...


tapi kalau dah ada rumah sendiri pun, rumah family lagi best..tambah bila semua berkumpul...

aisHa 'S' on August 20, 2010 at 7:02 PM said...

yup...time raya berkumpul rmai2..waa..meriahnyer..

 

My Paper Heart Copyright © 2009 Girl Music is Designed by Ipietoon Sponsored by Emocutez